MACC, verkoop aan de voet van de vrachtwagen

19 februari 2025 Infos MACC

Het merk is gebouwd volgens een origineel model: verkoop rechtstreeks op bouwplaatsen, na een demonstratie van de producten die in de vrachtwagen van de verkoper werden geladen.

Sinds de oprichting in 1956 reizen de gele en groene displaytrucks van MACC naar ambachtslieden. Sindsdien is het merk niet afgeweken van zijn traditie van distributie via één kanaal: 78 verkopers toeren langs de bouwplaatsen van ambachtslieden in heel Frankrijk.
“Het is in de eerste plaats een historische reden”, legt Emmanuel DECHATRE, directeur onderzoek en marketing bij MACC, uit. Wij willen elk product graag aan elke klant demonstreren. »


Eén verkoop voor twee bezoeken


Het familiebedrijf heeft een website. Deze tool, niet bedoeld voor e-commerce, heeft als enig doel het onder de aandacht brengen van het aanbod, intern ontwikkeld en vervaardigd op de industriële site en het hoofdkantoor in Châtellerault (Wenen), na kwalitatieve marktstudies bij klanten, altijd op hun bouwplaatsen. MACC biedt een assortiment van een zestigtal producten aan (twee nieuwe per jaar), goed beheerst door de verkoopteams die de dag ervoor afspraken maken voor de volgende dag met de vakmensen. Elke afspraak duurt ongeveer dertig minuten, de tijd voor de demonstratie en de bestelling. Deze bezoeken, die ongeveer 100.000 bouwvaklieden treffen (van de 622.000 met minder dan 10 werknemers die in Frankrijk door Capeb zijn geïdentificeerd), resulteren volgens de marketingdirecteur “eens op de twee” in een verkoop, met een snelheid van twee of drie producten per mandje. GEODIS-vrachtwagens, geladen vanaf de hergroeperingslocatie in Poitiers, worden vervolgens binnen vier dagen afgeleverd op bouwlocaties.

In 2023 realiseerde de groep een omzet van € 56 miljoen, waarvan € 47,2 miljoen in Frankrijk.
In Italië, Spanje en de Benelux nemen dochterondernemingen, georganiseerd naar Frans model, 15 tot 20% van de activiteit voor hun rekening.
Elke dochteronderneming wordt bemand door ongeveer tien verkopers.
De site van Châtellerault ondersteunt de ondersteunende functies van het lokale hoofdkantoor, met beperkte teams.
In Groot-Brittannië heeft MACC twee franchisenemers, met minder ontwikkelde activiteiten.
Sommige marginale exporten vervolledigen het model met andere merken die bepaalde MACC-producten integreren, maar “ze moeten directe verkoop realiseren”, legt Emmanuel Dechatre uit.

Groei estafette


Sinds 2018 richt de groep zich ook op boeren met agriMACC, een activiteit die in het Westen is gestart en een volume van € 1 miljoen per jaar genereert.
“Boeren tonen dezelfde neiging om ons als ambachtslieden te verwelkomen en snel een beslissing te nemen.
Wij beschouwen deze activiteit als een groeimotor, maar onze kernactiviteit blijft de bouw.
Naast een gemeenschappelijk bouwaanbod voor toegangsproducten (ladders, trappen, enz.) ontwikkelt de groep specifieke assortimenten, verdeeld door zes gespecialiseerde vertegenwoordigers” Mathieu Michel

“Wij willen elk product graag aan elke klant demonstreren”
Emmanuel Dechatre, directeur onderzoek en marketing MACC.